Pagina's

zaterdag 25 juli 2015

In den beginne - In the Beginning

Het is ondertussen ongeveer zes jaar geleden dat ik voor het eerst een kalligrafiepen ter hand nam. In al die jaren heb ik veel kaartjes gemaakt, heel veel. Ondertussen heb ik geen idee meer wat ik toen zoal heb gemaakt, omdat ik pas later mijn kaartjes ben beginnen inscannen. Ah ja, ik moest toch weten welk kaartje ik al eens had gemaakt en voor wie? Een hele boekhouding werd geboren. Pas nu, zovele jaren, later vind ik de moed om mijn kalligrafie-exploten ook aan de wereld te tonen. Niet dat ze altijd perfect zijn - het blijft een hobby en wegens tijdgebrek kan ik minder oefenen dan goed voor me is - maar blijkbaar vinden andere creatieve mensen het toch leuk om ze te zien.

Kalligrafie was een van de (vele) dingen die ik al zo lang wou leren omdat ik op mijn zelfgemaakte kaartjes ook een persoonlijke wens kwijt wilde. In de zomer van 2009 heb ik van Lieve Podevijn de beginselen van het Humanistisch Cursief geleerd. Een voorzichtige stage, ideaal als kennismaking. Maar wat vond ik het leuk om op die manier met letters bezig te zijn!

In den beginne was er zoiets...


... wat na vijf dagen geduld uiteindelijk dit resultaat gaf:


Valt het op dat ik de s vreselijk moeilijk vond? Ik geloof dat dit uiteindelijk mijn allereerste gekalligrafeerde verjaardagskaartje is geworden. De oudste 'echte' wenskaart die ik heb gemaakt en waar er nog beelden van zijn, was een nieuwjaarskaartje. Met wensen voor het jaar 2010. Ik heb er alleen nog een kladje van, een probeersel op slecht papier, maar nu, nadat het jaren in een donkere map verstopt heeft gezeten, koester ik het op een manier toch wel.


About six years ago, I started learning calligraphy. Since then I made many cards, but I only started keeping pictures of them later. I don't even remember which cards I made at the time. And it's only now, so many years later I dare to show some of the things I made, because other creative people seem to like taking a look at them. 
I took my first class in the summer of 2009 with Lieve Podevijn as my teacher. And I liked it so much to work with the alphabet! The first two pictures are from this class, the very beginning and the result after five days of patience. The third picture is the first 'real' card of which I have a picture. It's a draft on bad paper, but in a way it's fun to look back at it.

1 opmerking:

over mirameisjes en briekieboys zei

welkom op blogland - en goed dat je daarmee naar buiten komt! Het is een kunst op zich! Zou niets voor mij zijn; geef mij maar het naaien :)