Pagina's

zondag 4 augustus 2019

Boekjeszomer #1 - Summer of Booklets #1

(Please scroll down for English)

Het lijkt wel of de zomers bij mij op creatief vlak altijd een thema hebben. Dit jaar stel ik vast dat ik nogal met boekjes bezig ben. Ik had er vroeger al wel een paar gemaakt, en dit voorjaar ben ik wat met decoratieve techniekjes en mixed media beginnen experimenteren (zie hier en hier), maar nu is de productie echt op gang gekomen.

Het zit zo: in november ga ik een kalligrafieworkshop volgen bij Jürgen Vercaemst, "Notebook". En daarvoor heb ik natuurlijk een notebook nodig. Jürgen gebruikt daarvoor Moleskine-boekjes, maar mezelf kennende is dat wat ambitieus. Ik heb al niet veel tijd om te schrijven, maar ik ben dan ook nog een heel trage schrijver. Zelfs een klein formaat Moleskine vullen, zou voor mij een levenswerk zijn. Gelukkig vind ik zelf boekjes maken ook erg leuk... In november trek ik dus met een zelfgemaakt notebook naar de workshop.

Het toeval wil dat de Quirky Dutch Summer van Marit dit jaar begon met een tutorial voor een leuk zelfgemaakt boekje. Dit is mijn resultaat geworden:


Marit gebruikt canvas als kaft, maar omdat ik al zoveel in huis heb, heb ik géén canvas gekocht, maar ben ik in mijn spullen gaan snuffelen. Use what you have, ik blijf het proberen. In mijn staaltjes behangpapier heb ik vinylbehang met een textiel achterkant gevonden. Net als canvas helemaal slap van structuur. Precies wat ik nodig had voor een notebook met een slappe kaft. Uiteindelijk is mijn kaft een beetje leerachtig geworden.


Na toevoeging van een paar kleuren acrylverf (grijs en donkerblauw) had het (oorspronkelijk bruine) behang de kleur die ik wilde als basis voor mijn boekje. Daarop het ik nog wat gestempeld met een houten blokje (zwarte rechthoekjes) en met een aantal stencils grijze en witte accenten aangebracht. Als finishing touch heb ik er nog kleine kistletters op gezet met stencils in parelmoer acrylverf ("Metallic Mauve"). Het wordt immers een boekje dat ik helemaal met letters ga vullen.


Voor de binding heb ik twee verschillende kleuren draad gebruikt. Het is erg dikke draad, en de rug van mijn boekje is precies even breed als de drie draden naast elkaar. Het boekje is in A6-formaat en bevat drie katernen van telkens acht bladzijden. In het eerste katern heb ik een blaadje kraftpapier gebruikt en in het laatste een zwart blad voor de afwisseling.

Ik kijk al uit naar november om het boekje te beginnen vullen! En o ja, ik had nog een restje behang over, daar heb ik dan maar een bijpassende bladwijzer van gemaakt.

P.S. Ik heb een maand zonder computer gezeten, vandaar de stilte van mijn kant. Nu heb ik hem terug en ga ik mijn blogachterstand proberen in te halen...

It seems like my summers have a theme when it comes to my creations. This year I find myself making booklets. I made several ones before and in spring I also started experimenting with a number of decorative/mixed media techniques (see here and here), but this summer, I started making booklets "for real".

In November I will take a calligraphy class with Jürgen Vercaemst, "Notebook". Of course, I need a notebook for that occasion. Jürgen always uses Moleskine notebooks, but that's way too ambitious for me. I don't have much time to write and moreover, I am a very slow writer. Filling a Moleskine (even a small one) would take me my whole life. The good thing is that I enjoy making booklets very much, so I will take one of my own notebooks to the class in November. 

Marit's Quirky Dutch Summer happened to start with a tutorial for a very nice handmade booklet. And that's the one I'm showing here. 

Marit uses canvas as a cover, but I still try to follow the guideline "Use What You Have". I still have a number of wallpaper samples. One of them was fabric backed vinyl. Exactly the feel I wanted in order to get a weak cover. My cover turned out to have a bit of a leather look and feel.

As a basis, I painted the (brown) wallpaper with dark blue and grey acrylic paint. Then I stamped with a small wooden block (black rectangles) and added grey and white accents through stencils. The finishing touch were the stenciled letters in metallic mauve acrylic paint. After all, this will be a lettering notebook. 

I bound the booklet with two colours of thread. The back of the cover is exactly the width of three threads. The booklet is A6 format and has three signatures with eight pages each. In the first signature, one of the sheets is kraft paper and in the last one, one is black paper.

I'm already looking forward to November, to adding lettering to the booklet! And oh, there was still a tiny bit of the wallpaper sample left, which I turned into a bookmark.

8 opmerkingen:

Annick zei

O Nele, wat een prachtig boekje is dit ! Die kleuren zijn ook helemaal mijn ding en ik ben zeker dat het vanaf november vol zal staan met mooie letters, want die Jürgen, die kan er wat van !

Marit zei

Wat een geweldig leuk boekje is dit geworden Nele! En wat leuk dat je er je eigen draai aan hebt gegeven door spullen te gebruiken die je al in huis had, ik hou er toch zó van als mensen de dingen 'naar hun hand zetten' en er iets eigens van maken! Dank voor het meedoen, het is fijn als mijn 'inspiratie-posts' bij anderen iets moois opleveren! Fijne zondag, liefs uit Zeeland!

Margo zei

Hi Nele,
Wat een prachtig boekje is dit zeg ! Zo'n mooi resultaat !
Jij steelt alvast de show op de cursus, iedereen gaat daar met een saai gekocht boekje zitten en jij met dit prachtexemplaar !
Zo knap dat je een staaltje behangpapier gebruikte, use what you have, ik probeer het ook ! Mooi meegenomen dat er nog net genoeg over was voor een bladwijzer.
Ik ben al benieuwd naar je volgende zomerboekje :)
Groetjes
Margo

Margreet zei

Ik denk dat iedereen jouw boekje mooier gaat vinden dan een gekocht exemplaar. Ik vind hem schitterend gemaakt. Het lijkt net echt op leer. Leuk dat je nog een stukje over had voor een bladwijzer.
xxx Margreet

Sarah zei

Prachtig!! Zeer tof uitgewerkt, daar ga je zoveel plezier aan beleven.

GerJanne zei

Hoi Nele,
wat een prachtig boekje heb je gemaakt! Het lijkt op de foto ook net leer. En de letters erop, zo toepasselijk.
Ik zag het bij Marit, maar die uitdagingen zijn echt te hoog gegrepen voor mij..
Fijn dat je je computer weer hebt. Wat kun je dan onthand zijn!

Anneke zei

Heel mooi boekje. Het lijkt inderdaad net leer.
Zal tof zijn bij Jürgen, ben al benieuwd naar de resultaten.

Enny zei

Wauw, wat een prachtig boekje, super, dat je zoiets mooi kan maken. Alvast veel plezier met het vullen van het boekje in november ! Groetjes, Enny