Pagina's

zondag 18 augustus 2019

Urban Sketching

(Please scroll down for English)

Deze zomer ben ik aan het "urban sketchen" geslagen. Ik hoor het je al denken, "doet ze plots niet meer aan lettertjes?". Wel ja, natuurlijk kan ik het ook bij het tekenen niet laten om er lettertjes op te zetten als ik er zie.

Zoals op deze tekening. Als afsluiter van het schooljaar waren er in mei en juni op de kunstacademie waar ik les volg een paar avonden urban sketching ingepland. Heel leuk om te doen! Alleen regende het de eerste avond en moesten we wel op café. Het leven kan hard zijn. En dan zaten we daar binnen, aan dat mooie art-nouveauraam, dat ik natuurlijk moest tekenen met die prachtige letters.


Nu bevatten niet al mijn tekeningen letters, hoor. Dat lukt gewoon niet. In juni was het wel mooi weer toen we gingen schetsen, en toen ik heb ik in het Groot Begijnhof deze mooie deur getekend.


Begin juli moest ik voor het werk een week naar Wenen. Een van de lunchpauzes heb ik gebruikt om in een prachtig park deze tekening te maken. Niet helemaal af geraakt, want het begon te onweren...


En op de allerwarmste dag die ik ooit heb meegemaakt, waren we op vakantie aan zee. Ideaal, maar zelfs daar is het die ene dag 40°C geworden. Aan het begin van de middag - toen het nog niet zo heet was - ben ik even in de schaduw van een boom een van de vele mooie trapgeveltjes van Nieuwpoort gaan schetsen: Jeanne. (Meteen ook een tip voor een heerlijke lunch of een gezellige koffie/thee als je ooit in Nieuwpoort bent.) Het perspectief klopt niet helemaal, maar oefening baart kunst zeker?


In mijn vorige post had ik het al over Marits Quirky Dutch Summer. Het toeval wil dat ook zij oproept om aan "urban sketching" te beginnen. Ik doe dus graag mee!

This summer, I started urban sketching. Before you think "has she given up lettering?": of course I haven't, and if I see letters, I have to sketch them too. That was the case in my first drawing. In May we went urban sketching with my art class. The first night, it was raining, so we had to go to a pub - poor us! We were sitting at this beautiful art nouveau window and of course I had to draw that because of the beautiful letters on it.

Not all my drawings contain letters, of course. In June, we did have nice weather when we went out with the art class and then I sketched this beautiful door in the Large Beguinage. 

In July, I travelled to Vienna for my job and during one of the lunch breaks I went sketching in a wonderful park. I could not finish this sketch however, as there was a thunderstorm coming in.

And on the hottest day ever, we were at the coast on holiday. That was absolutely the best place to be, but that one very hot day, it even got 40°C there. I went out for one sketch, sitting under a tree. I sketched one of the many beautiful stepped gables in Nieuwpoort. The perspective is not right, but I hope practice makes perfect in the end.

In my previous blog post I already told you about Marit's Quirky Dutch Summer. One of her posts happens to be on urban sketching too, so I am happy to take part in her challenge.

10 opmerkingen:

Marit zei

Wat leuk om jouw schetsen te zien!!! En weet je... zelfs op die vier schetsen kun je jou zien 'groeien'... de laatste is al een stukje losser als de eerste schets! Ik ga ook binnenkort weer 'op pad en oefenen' want tja, je moet natuurlijk wèl ook zelf doen wat je anderen probeert te laten doen hè *haha* Jouw blogpost geeft me weer dat extra zetje, dus dank je wel! Fijne zondag, liefs uit Zeeland!

Anneke zei

Niet zo makkelijk he, dat urban sketching. Ik ben ook aan een paar aquarelletjes begonnen maar ik vind het moeilijk. Supermooi geworden jouw potloodtekeningen!

bolletjelucky.blogspot.com zei

Wat gaaf Nele en wat kun jij goed tekenen. Leuk dat bij de eerste tekening de letters zelfs in spiegelbeeld staan, ja zo zag het er natuurlijk van binnenuit uit ;p Eigenlijk maak je "foto's" met je ogen en tekenmateriaal. Volgens mij is dit echt heel leuk om te doen, ik ben benieuwd naar de vervolg-schetsen. Succes..
Lieve groetjes Miranda

Margreet zei

Wat is dat genieten van jouw schetsen, Nele. Ik vind het super knap wat je laat zien. Ik heb helemaal geen kaas gegeten van tekenen.
xxx Margreet

Enny zei

Oh, ik had er nog nooit van gehoord, "Urban sketching", maar het lijkt een leuke bezigheid en jouw tekeningen zijn prachtig ! Ik wou dat ik maar half zo mooi kon tekenen, dan had ik geen stempels meer nodig... :)) Groetjes, Enny

Nancy Soetaert zei

zo tof als je dat kan! tof gedaan, blijf maar oefenen, kunnen wij hier dan veel van genieten!
Nancy

Sarah zei

Dit is geweldig! Heel tof!
Dat kunnen we eens samen doen in Antwerpen!
En je hebt talent! Maar vooral veel plezier x

Willy zei

Knap gedaan hoor, ik had deze overgeslagen :)

Annick zei

mooi hoor, Nele. Goed bezig, precies. Geniet maar van deze nieuwe hobby!

GerJanne zei

Ik had deze ook gemist. Mooi schetsen heb je gemaakt! En oefening baart kunst.
Ik was eens in Nieuwpoort. Wij leerden altijd: 1600 Slag bij Nieuwpoort. Gingen we naar de VVV, wist men niets te vertellen...hihihi...