(Please scroll down for English)
Babyboom in de familie... Twee van de pasgeborenen hebben een naam met zes letters. Dat bracht me op het idee om een remake te maken van deze kaart.
Een voor een meisje en een voor een jongen met aangepaste tapejes.
En bij elk van de kaartjes heb ik nog een bijpassende envelop gemaakt.
Baby boom in the family... Two of the new-borns have names with six letters. That gave me the idea to do a re-make of this card.
One girl and one boy, with different washi tapes. And for each card I made a envelope in the same style.
zondag 29 september 2019
Babyboom
Labels:
copperplate,
Ecoline brush pen,
enveloppe,
fineliner,
geboorte,
George Style,
washi tape
zondag 15 september 2019
Boekjeszomer #3 - Summer of Booklets #3
(Please scroll down for English)
Mijn reeks boekjes die ik deze zomer heb gemaakt (ik heb ze hier nog niet allemaal getoond), heeft de voorbije twee weken een onverwacht vervolg gekregen. Begin september ben ik weer aan de academie begonnen, het tweede jaar tekenen. En tot mijn grote verrassing was de eerste opdracht geen tekenopdracht, maar een boekje maken. We moesten uit allerlei restpapier een eigen schetsboek maken. Het papier, het formaat en de binding mochten we vrij kiezen. Dit is het mijne:
Het is een relatief klein (13x13 cm), maar wel redelijk dik boekje geworden. Het bevat 10 katernen die gemaakt zijn uit restjes tekenpapier, inpakpapier, krantenpapier, een oud woordenboek, gelliprintjes, bladzijden uit een oude atlas, tissuepapier,... te veel om op te noemen eigenlijk. Ik heb ze met een koptische binding ingebonden.
De eerste opdracht die we kregen, was een abstracte collage. Daar heb ik mijn covers van gemaakt. Restjes van de soorten papier die ik binnenin gebruikt heb, heb ik lukraak bij elkaar geplakt. De eerste tekenopdrachten die we de komende weken gaan krijgen, zullen planten zijn. Daarom heb ik er een nog een gedroogd herfstblad in genaaid (verstevigd met een aantal lagen vernis).
Echt een topstart van het schooljaar voor mij!
En omdat ik het zo leuk vond, heb ik nog een snel en eenvoudig groter (16,5x32 cm) schetsboek gemaakt met versneden oude tekeningen die met een laag gesso bedekt zijn.
Zo ziet dat er dan binnenin uit:
My series of booklets I made last summer (still some to show here), was expanded quite unexpectedly over the last two weeks. In the beginning of September I started my second year of art school (drawing). To my surprise, we did not start by drawing, but by making our own sketchbook. We could choose the paper, the size and the binding ourselves.
Mine is relatively small (13x13 cm), but quite thick. I made 10 signatures from scraps of drawing paper, wrapping paper, newspapers, an old dictionary, gelliprints, tissue paper,... and a lot more. I bound them with a coptic stitch.
The first thing we had to do in the sketchbook was making an abstract collage. I made my covers from it. I used scraps of the papers I used inside. In the coming weeks, we will start sketching and drawing in the book and the first theme will be plants. That's why I also stitched a dried leaf (with many layers of varnish to reinforce it) in the cover.
As I really liked making this sketchbook, I made another one, quicker, easiers and larger (16,5x 32 cm). Inside there are two old drawings covered with gesso and cut in pieces.
Mijn reeks boekjes die ik deze zomer heb gemaakt (ik heb ze hier nog niet allemaal getoond), heeft de voorbije twee weken een onverwacht vervolg gekregen. Begin september ben ik weer aan de academie begonnen, het tweede jaar tekenen. En tot mijn grote verrassing was de eerste opdracht geen tekenopdracht, maar een boekje maken. We moesten uit allerlei restpapier een eigen schetsboek maken. Het papier, het formaat en de binding mochten we vrij kiezen. Dit is het mijne:
Het is een relatief klein (13x13 cm), maar wel redelijk dik boekje geworden. Het bevat 10 katernen die gemaakt zijn uit restjes tekenpapier, inpakpapier, krantenpapier, een oud woordenboek, gelliprintjes, bladzijden uit een oude atlas, tissuepapier,... te veel om op te noemen eigenlijk. Ik heb ze met een koptische binding ingebonden.
De eerste opdracht die we kregen, was een abstracte collage. Daar heb ik mijn covers van gemaakt. Restjes van de soorten papier die ik binnenin gebruikt heb, heb ik lukraak bij elkaar geplakt. De eerste tekenopdrachten die we de komende weken gaan krijgen, zullen planten zijn. Daarom heb ik er een nog een gedroogd herfstblad in genaaid (verstevigd met een aantal lagen vernis).
Echt een topstart van het schooljaar voor mij!
En omdat ik het zo leuk vond, heb ik nog een snel en eenvoudig groter (16,5x32 cm) schetsboek gemaakt met versneden oude tekeningen die met een laag gesso bedekt zijn.
Zo ziet dat er dan binnenin uit:
My series of booklets I made last summer (still some to show here), was expanded quite unexpectedly over the last two weeks. In the beginning of September I started my second year of art school (drawing). To my surprise, we did not start by drawing, but by making our own sketchbook. We could choose the paper, the size and the binding ourselves.
Mine is relatively small (13x13 cm), but quite thick. I made 10 signatures from scraps of drawing paper, wrapping paper, newspapers, an old dictionary, gelliprints, tissue paper,... and a lot more. I bound them with a coptic stitch.
The first thing we had to do in the sketchbook was making an abstract collage. I made my covers from it. I used scraps of the papers I used inside. In the coming weeks, we will start sketching and drawing in the book and the first theme will be plants. That's why I also stitched a dried leaf (with many layers of varnish to reinforce it) in the cover.
As I really liked making this sketchbook, I made another one, quicker, easiers and larger (16,5x 32 cm). Inside there are two old drawings covered with gesso and cut in pieces.
Labels:
boekbinden,
boekje,
gelli print,
knutselen,
kraft,
restjes,
schetsboek,
tekenen,
tissuepapier,
upcycling
zondag 8 september 2019
Boekjeszomer #2 - Summer of Booklets #2
(Please scroll down for English)
Vandaag toon ik weer een van de boekjes die ik deze zomer heb gemaakt. Deze keer op de manier van Caterina Giglio, ingebonden met een lint.
Voor de kaft heb ik een restje dik papier met oud boekpapier beplakt en dat bewerkt met gesso en aquarelverf. Daarop heb ik nog een tijdschriftfoto van een oud document en een oude postzegel geplakt en ook daar wat gesso overheen gedaan.
De binnenkant is gemaakt uit gewoon printpapier dat ik met aangelengde acrylverf een beetje kleur heb gegeven. Kwestie van eens op iets anders dan witte bladzijden te schrijven...
Today I am showing you another one of the booklets I made this summer. This time I made it with Caterina Giglio's method, bound with a ribbon.
For the cover I used heavy-weight paper on which I pasted old book paper, and added gesso and watercolour paint on top. Then I pasted a picture from a magazine, showing an old document and an old stamp from my stash on top of it and also added a layer of gesso.
The pages inside are made from simple printing paper that I coloured with diluted acrylic paint. It will be nice to write on another colour than white!
Vandaag toon ik weer een van de boekjes die ik deze zomer heb gemaakt. Deze keer op de manier van Caterina Giglio, ingebonden met een lint.
Voor de kaft heb ik een restje dik papier met oud boekpapier beplakt en dat bewerkt met gesso en aquarelverf. Daarop heb ik nog een tijdschriftfoto van een oud document en een oude postzegel geplakt en ook daar wat gesso overheen gedaan.
De binnenkant is gemaakt uit gewoon printpapier dat ik met aangelengde acrylverf een beetje kleur heb gegeven. Kwestie van eens op iets anders dan witte bladzijden te schrijven...
Today I am showing you another one of the booklets I made this summer. This time I made it with Caterina Giglio's method, bound with a ribbon.
For the cover I used heavy-weight paper on which I pasted old book paper, and added gesso and watercolour paint on top. Then I pasted a picture from a magazine, showing an old document and an old stamp from my stash on top of it and also added a layer of gesso.
The pages inside are made from simple printing paper that I coloured with diluted acrylic paint. It will be nice to write on another colour than white!
Labels:
achtergrond,
acrylverf,
aquarel,
boekbinden,
boekje,
gesso,
knutselen,
Neocolor II,
restjes,
upcycling
zondag 1 september 2019
Laagjes - Layers
(Please scroll down for English)
Deze zomer heb ik een workshop "niveauschrijven" gevolgd bij Griet Cockaerts. Iets helemaal anders dan kaartjes maken en een leuke gelegenheid om een werk voor aan de muur te maken. Het principe: verschillende stukjes kalligrafie in laagjes op elkaar plakken.
Voor de verschillende onderdelen heb ik me laten inspireren door de vorm van onze eigen voordeur en ramen. Op deze foto kan je beter de verschillende niveaus zien:
Achter mijn keuze voor de ietwat vreemde tekst zit wel een verhaal. Toen we vorig jaar naar het begijnhof verhuisden, kregen we van mijn schoonvader de tekst van een gedichtje dat hij op de lagere school had moeten leren. Een tekst van een zekere Emiel Fleerackers in heel ouderwets Nederlands (het dateert blijkbaar al van het begin van de 20e eeuw). Hoewel het niet echt een juist beeld schetst van het leven van de begijnen, is het door de enorm ouderwetse taal op een manier toch een schattig gedichtje.
This summer I took a class with Griet Cockaerts, called "level writing". I took the occasion to make a piece of decoration for our home. The principle is simple: putting different forms in layers on each other. For the form of the different pieces I was inspired by our own front door and windows.
The text is a very old poem about beguins. I got the text from my father-in-law when we moved to the beguinage last year. When he was in primary school, he had to learn this poem by heart. It's written in a very old-fashioned kind of Dutch (it dates back to the beginning of the 20th century). It does not really give a realistic picture of the life of the beguins, but in a way, it's a cute poem because it is so extremely old-fashioned.
Deze zomer heb ik een workshop "niveauschrijven" gevolgd bij Griet Cockaerts. Iets helemaal anders dan kaartjes maken en een leuke gelegenheid om een werk voor aan de muur te maken. Het principe: verschillende stukjes kalligrafie in laagjes op elkaar plakken.
Voor de verschillende onderdelen heb ik me laten inspireren door de vorm van onze eigen voordeur en ramen. Op deze foto kan je beter de verschillende niveaus zien:
Achter mijn keuze voor de ietwat vreemde tekst zit wel een verhaal. Toen we vorig jaar naar het begijnhof verhuisden, kregen we van mijn schoonvader de tekst van een gedichtje dat hij op de lagere school had moeten leren. Een tekst van een zekere Emiel Fleerackers in heel ouderwets Nederlands (het dateert blijkbaar al van het begin van de 20e eeuw). Hoewel het niet echt een juist beeld schetst van het leven van de begijnen, is het door de enorm ouderwetse taal op een manier toch een schattig gedichtje.
This summer I took a class with Griet Cockaerts, called "level writing". I took the occasion to make a piece of decoration for our home. The principle is simple: putting different forms in layers on each other. For the form of the different pieces I was inspired by our own front door and windows.
The text is a very old poem about beguins. I got the text from my father-in-law when we moved to the beguinage last year. When he was in primary school, he had to learn this poem by heart. It's written in a very old-fashioned kind of Dutch (it dates back to the beginning of the 20th century). It does not really give a realistic picture of the life of the beguins, but in a way, it's a cute poem because it is so extremely old-fashioned.
Labels:
3D,
humanistisch cursief,
karolinger,
spitse pen,
zwart-wit
Abonneren op:
Posts (Atom)