Pagina's

zaterdag 18 februari 2017

Bloemenboek - Flower Book

(Scroll down for English)

Belofte maakt schuld. Vorige week heb ik hier verteld dat ik weer op kalligrafiecursus ben geweest, en daar horen natuurlijk meer foto's bij. Vroeger had ik de Witruimte-cursussen tot en met module 3bis al eens gevolgd. Ondertussen zijn we een paar jaar verder en doe ik eigenlijk te weinig met het 'klassieke' humanistisch cursief. Daarom wilde ik module 3bis nog eens overdoen. De Witruimte-modules zijn zo opgezet dat je in de 'gewone' modules letters leert volgens een standaardaanpak en er daarna in de bis-modules creatieve toepassingen mee leert maken.

Deze keer ben ik de cursus bij Veerle Missiaen gaan volgen in de (onlangs verhuisde en mooi vernieuwde) winkel Artisan in Merelbeke (bij Gent). Elke docent brengt in de bis-modules een beetje zijn of haar eigen creatieve ideeën over, en door voor een andere docente te kiezen, was het dus helemaal anders dan de vorige keer. Ik ben er nog altijd van in de wolken - het was in één woord fantastisch! We hebben ongelofelijk veel mooie technieken geleerd en het resultaat in een prachtig boek ingebonden, met een cover met embossing:


Tot mijn grote blijdschap hebben we ook Liesbet's zeepletters geleerd. Die stonden al lang op mijn verlanglijstje en nu kan ik die dus ook afvinken. Met dat alfabet heb ik deze uitgesneden letters gemaakt:


Thema van module 3 is contrast; in een vierkant (en met een beetje aquarel) ziet dat er zo uit:


En nog eentje om het af te leren (nu ook - bedoeld - bijna symmetrisch):


Dé blikvanger van mijn boek is de pop-uppagina. In de les hadden we daarvoor een model van Peter Dahmen gebruikt, maar voor mijn boek heb ik een ander model van op zijn website gemaakt - helemaal in het thema van mijn boek:


De teksten van het hele boek komen trouwens uit een heel oud Artis-Historiaboek uit de jaren '60, 'Onze fraaiste tuinbloemen'. Vorig jaar heb ik dat eens tweedehands gekocht omdat ik de afbeeldingen van de bloemen zo mooi vond, stuk voor stuk prachtige aquarellen. Het hele boek is in een hoogdravend jaren-stilletjes-Nederlands geschreven, maar het is pure poëzie. Helemaal ideaal voor dit project. Lees even met me mee:


Last week, I told you that I just finished a calligraphy course and I promised you some more pictures. Some years ago, I already took the Witruimte classes until module 3bis. Witruimte is organised in modules, of which the "general" ones consist in learning letters and the "bis" modules offer creative applications. 

This time, I took 3bis with Veerle Missiaen at Artisan shop in Merelbeke (close to Ghent). It was the second time I took that module, but as every teacher brings his/her own creative ideas, it was totally different. I really like Veerles creative ideas, this course was absolutely great. We learned a lot of beautiful techniques and bound all pages together in a book, of which I show some pages in the pictures above:
- the cover page with embossing
- cut-out letters, written in Liesbet's soap letters (so glad I finally learned those letters!)
- a square with contrasting letters (the theme of module 3) and watercolour
- another square with contrasts (and almost-symmetries)
- my 'pièce de résistance': the pop-up page, with a flower designed by Peter Dahmen
- clear contrasts; in case you understand Dutch, you can read this poetically written text about flowers; it's from a very old, 1960's book ('Onze fraaiste tuinbloemen') that I bought last year for the beautiful watercolour paintings in it. The language is very old-fashioned, but it just goes so well for this project.

13 opmerkingen:

Diny zei

Wow......wat ontzettend mooi gedaan....in een woord SCHITTEREND! Wat heb je prachtig geschreven.
Daar zitten heel wat uurtjes in....het is een keurig boek....dat moet je koesteren!
Groetjes en een fijn weekend,
Diny

Margreet zei

Ik ben het helemaal met Diny eens...dit boek moet je koesteren!
xxx Margreet

bolletjelucky.blogspot.com zei

Wow Nele, ik zei vorige keer al dat ik niet wist dat er zoveel bij kalligrafie kwam kijken en ook nu zit ik met studie te kijken en te lezen. Wat een termen allemaal..Ik ben het met de twee dames hierboven eens, je hebt een boek gemaakt om te koesteren. Práchtig.
Lieve groetjes Miranda

Rosina zei

Schitterend boek is het geworden Nele...dat heb je met volle passie geschreven dat is wel te zien.... ik bewonder het heel erg ...zo een mooie teksten geschreven ...en die mooie pop-up bloem in jet midden is ook een prachtig detail...Leuk dat je het allemaal laat zien...Heeeeel KNAP gedaan!!!

groetjes Rosina

GerJanne zei

Wow, Nele!! Ik ziet me hier te vergapen aan de mooie letters en bladzijden! Wat een kunstwerkje. Ben er weg van! Die bloem is ook zo prachtig gemaakt!
Groetjes,
GerJanne

Godelieve zei

Wow, dit is een pareltje!

Willy zei

Wauw schitterend dit!!

Enny zei

Wauw, wat een prachtig boek ! Super mooi gedaan, de letters en de bloem ! Nog hartelijk dank voor je commentaar op mijn blog, heel lief van jou ! Groetjes, Enny

Anneke zei

Wow, heel mooi allemaal!

Annick zei

Helemaal geweldig, Nele ! Proficiat !

Unknown zei

Prachtig, creatief boek! Je blog stond reeds bij mijn favorieten en wist toen nog niet dat jij het was :))

Bernardine zei

Tjoh Nele, wat een prachtig boek! Ik ben helemaal weg van de pop-up bloem! Zit nu even in een weinig-tijd-tot-creativiteit-periode, maar als ie ooit weer komt, staat de bloem op mijn lijste :-)

Bernardine zei

Oh enne.... wat zijn zeepletters precies?