Pagina's

zondag 15 september 2019

Boekjeszomer #3 - Summer of Booklets #3

(Please scroll down for English)

Mijn reeks boekjes die ik deze zomer heb gemaakt (ik heb ze hier nog niet allemaal getoond), heeft de voorbije twee weken een onverwacht vervolg gekregen. Begin september ben ik weer aan de academie begonnen, het tweede jaar tekenen. En tot mijn grote verrassing was de eerste opdracht geen tekenopdracht, maar een boekje maken. We moesten uit allerlei restpapier een eigen schetsboek maken. Het papier, het formaat en de binding mochten we vrij kiezen. Dit is het mijne:


Het is een relatief klein (13x13 cm), maar wel redelijk dik boekje geworden. Het bevat 10 katernen die gemaakt zijn uit restjes tekenpapier, inpakpapier, krantenpapier, een oud woordenboek, gelliprintjes, bladzijden uit een oude atlas, tissuepapier,... te veel om op te noemen eigenlijk. Ik heb ze met een koptische binding ingebonden.


De eerste opdracht die we kregen, was een abstracte collage. Daar heb ik mijn covers van gemaakt. Restjes van de soorten papier die ik binnenin gebruikt heb, heb ik lukraak bij elkaar geplakt. De eerste tekenopdrachten die we de komende weken gaan krijgen, zullen planten zijn. Daarom heb ik er een nog een gedroogd herfstblad in genaaid (verstevigd met een aantal lagen vernis).


Echt een topstart van het schooljaar voor mij!

En omdat ik het zo leuk vond, heb ik nog een snel en eenvoudig groter (16,5x32 cm) schetsboek gemaakt met versneden oude tekeningen die met een laag gesso bedekt zijn.


Zo ziet dat er dan binnenin uit:


My series of booklets I made last summer (still some to show here), was expanded quite unexpectedly over the last two weeks. In the beginning of September I started my second year of art school (drawing). To my surprise, we did not start by drawing, but by making our own sketchbook. We could choose the paper, the size and the binding ourselves. 

Mine is relatively small (13x13 cm), but quite thick. I made 10 signatures from scraps of drawing paper, wrapping paper, newspapers, an old dictionary, gelliprints, tissue paper,... and a lot more. I bound them with a coptic stitch.

The first thing we had to do in the sketchbook was making an abstract collage. I made my covers from it. I used scraps of the papers I used inside. In the coming weeks, we will start sketching and drawing in the book and the first theme will be plants. That's why I also stitched a dried leaf (with many layers of varnish to reinforce it) in the cover.

As I really liked making this sketchbook, I made another one, quicker, easiers and larger (16,5x 32 cm). Inside there are two old drawings covered with gesso and cut in pieces.

6 opmerkingen:

Margreet zei

Wow, dat ziet er wel erg gaaf uit, Nele. Wat leuk dat het precies in je straatje paste.
xxx Margreet

Willy zei

Wauwww wat een fijn begin!! Ik vind je boek(jes) prachtig geworden, gaaf hoe je het blad hebt verwerkt!!!

Sarah zei

Absoluut geweldig!
Boekjes maken is zo tof. De jouwe is zo mooi bedacht. ( Dat blad helemaal! ) Een goede start van je academiejaar! X

Anneke zei

Ja dat is een meevaller. Meteen de aanleiding voor het maken van 2 prachtige boekjes! Die zullen gevuld worden met mooie dingen, daar ben ik zeker van.

GerJanne zei

Hoi Nele,
wat heb je een mooie boekjes gemaakt. Deze is ook alweer zo prachtig. Knap dat je dat zo maar kunt. Of tenminste dat lijkt natuurlijk zo, zoals je het beschrijft. Kan me wel indenken dat je tevreden bent het resultaat!

Annick zei

wow, wat een mooie boekjes. Wel heel speciaal dat je ze gaat gebruiken in de academie. Dat geeft dan direct een 'doel' aan zo'n boekje. Er komt vast weer vanalles moois in te staan !